Når man som borger ringer til lægevagten, er det vigtigt at få den bedst mulige behandling og visitation.

Derfor er Præhospitalet ved at implementere kvalitetsmål for Lægevagtens Natberedskab, som er lægevagten i Region Midtjylland alle dage fra 23.00-08.00.

– For at sikre den højst mulige kvalitet for patienterne har vi valgt seks områder, hvor vi har fastsat kriterier og målepunkter. Vi er i fuld gang med at implementere målene og med udgangspunkt i dem styrke vores kompetencer, siger Anh-Nhi Thi Huynh, som er ledende overlæge i Lægevagtens Natberedskab.

De seks områder omhandler faglige standarder, patientsikkerhed, patientsammenhæng, patienttilfredshed, rettidighed og lighed samt korrekt brug af sundhedsvæsnets ressourcer.

Under dem findes en række forskellige, konkrete indikatorer om blandt andet brug af video, visitation og triage, journalføring og meget andet.

- Vi forventer at kunne måle på indikationerne allerede næste år. Blandt andet via audits og dataudtræk, siger Anh-Nhi Thi Huynh.

Landsdækkende mål

I modsætning til hospitaler og sygehuse findes der ikke etablerede kvalitetsmål for lægevagterne i Danmark. Her arbejder man med servicemål, som primært handler om ventetid.

En del af ambitionen med de nye mål er derfor også at gøre dem – eller nogle af dem – nationale. Til det formål er der nedsat en gruppe på tværs af regionerne, der skal dele erfaringer om kvalitet i lægevagtsarbejdet.

Derudover planlægger Præhospitalet at tage målene med ind i Sundhedsvæsnets Kvalitetsinstitut. Det er en ny organisation under Danske Regioner med fokus på at skabe bedre kvalitet for alle borgere i hele sundhedsvæsnet.

– På den måde ville vi kunne sikre høj kvalitet og sikkerhed for borgerne i hele Danmark, siger Anh-Nhi Thi Huynh.

Kontakt

Mads Degn Gregersen
Pressemedarbejder
Administration, Præhospitalet
Tlf:20557015
E-mail: madsdegn.gregersen@ph.rm.dk