Om udbuddet
-
Tre selskaber havde prækvalificeret sig til at give tilbud på at flyve akutlægehelikopter i Danmark:
-
Norsk Luftambulanse, der har haft opgaven siden 2014 og fortsat skal flyve frem til 2023
-
Svenske Babcock med danske KN Helicopteres som underleverandør
-
Franske SAF Helicopteres i samarbejde med danske UNI-FLY
-
Selskabernes tilbud blev vurderet på tre parametre med forskellig vægt:
-
Alle tre selskaber scorede næsthøjeste karakter: "9" på både kvalitet og driftssikkerhed. Det blev således prisen, der var afgørende, selvom denne kun vægter 30% i den samlede evaluering.
-
SAF skal levere helikoptere, inkl. service og vedligehold samt flyvningen med pilot og specialuddannet paramediciner. Regionerne står selv for det lægefaglige personale og drift af landets 4 baser.
-
Konkret har SAF budt ind med nyeste generation af helikoptere fra Airbus Helicopteres i form af 2 stk. H135 på ca. 3 ton og 2 stk. H145, der vejer ca. 700 kg. mere. Det er også Airbus-helikoptere af typen 135, som flyver i dagens akutlægehelikoptertjeneste. Fordelen ved de lidt større helikoptere er blandt andet, at der er plads til ekstra udstyr og ledsagende personale. Det kan eksempelvis være relevant ved lange transporter mellem hospitalerne. Samtidig er begge helikoptermodeller fortsat så små, at de kan lande tæt på skadestedet. Det kan være når patienter er kommet svært til skade ved et trafikuheld, eller ved patienter med symptomer på blodprop eller blødning i hjernen.
Om processen
-
Arbejdet med udbuddet begyndte allerede tilbage i foråret 2019 med at afdække de overordnede succeskriterier og principper for udbuddet, som alle landets regionsråd efterfølgende har tiltrådt.
-
Det færdige udbudsmateriale er udarbejdet i samarbejde med de fem regioner og repræsentanter fra blandt andet Forsvaret og Trafikstyrelsen. Materialet er udarbejdet på engelsk og afregningen sker i EURO for at understøtte den internationale konkurrence. Derudover er potentielle leverandører fra det internationale marked blevet inddraget via flere runder markedsdialoger. Markedsdialogerne er gennemført ud fra ønsket om at have en åben dialog med potentielle tilbudsgivere om nye muligheder og udviklingspotentiale i den kommende kontrakt og for at afdække eventuelle markedsbarrierer. Dialogen har også tjent til at skabe øget konkurrence og give tilbudsgiverne mulighed for at påbegynde de indledende forberedelser forud for selve udbudsprocessen.
-
Selve udbuddet er gennemført som et udbud med 2 forhandlingsrunder og forudgående prækvalifikation.
-
På baggrund af forhandlingsrunderne, har selskaberne afgivet deres endelige bud på, hvordan de vil løse opgaven og til hvilken pris.
-
Efter i dag (3. december), hvor vinderen af udbuddet er offentliggjort, begynder en såkaldt "stand still"-periode på ti dage. I stand still-perioden har tilbudsgiverne mulighed for at gøre indsigelse overfor afgørelsen.
-
Hvis der ikke kommer indsigelser kan kontrakten underskrives 14. december 2021, hvorefter SAF påbegynder sit implementeringsarbejde frem mod driftsstart d. 1. oktober 2023.
-
Kontrakten med SAF Helicopteres er tidsfleksibel. Det vil sige, at der ikke er nogen fast udløbsdato. Den er uopsigelig for begge parter i en 10-årig periode. Herefter kan den opsiges med 48 måneders varsel og kan dermed konkurrenceudsættes igen, når regionerne vurderer, at det er hensigtsmæssigt.
Om SAF Helicopteres og UNI-FLY
-
SAF Helicopteres har stor erfaring med at flyve rednings- og akutlægehelikoptere. Det er opgaver de har løst i Frankrig siden 1979, hvor de blandt andet har fløjet under vanskelige vejrforhold i Alperne og Pyrenæerne.
-
SAF opererer i dag 37 helikoptere, heraf 25 akutlægehelikoptere, fordelt på 21 baser og har endvidere egen flyoperativ træningsorganisation inkl. helikopter-simulatorer.
-
UNI-FLY blev etableret som helikopterselskab i 1970 i Danmark.
-
UNI-FLY vil med afsæt i sine hangar- og værkstedfaciliteter i Odense blandt andet bistå SAF med den løbende service og vedligehold af akutlægehelikopterne og den daglige drift.