Betingelser for at have ret til at blive kørt

Du kan blive kørt gratis til undersøgelse og behandling på hospitalet, hvis du ikke kan tage bus eller tog på grund af dit helbred.

Derudover skal du opfylde én af disse betingelser:

  • Du modtager pension efter de gældende sociale pensionslove
  • Du bor mere end 50 km fra hospitalet - beregnet efter Kraks ruteplan med "alternativ rute"
  • Du har været på hospitalet og indkaldes i den forbindelse til behandling uden indlæggelse (ambulant behandling).

Sådan bestiller du siddende patientkørsel

  • Du skal selv bestille kørsel ved at ringe til Kørselskontoret på 7023 6248. Bemærk, at vi optager alle opkald til Kørselskontoret.
  • Kørselskontorets telefon er åbent:
    • Mandag-torsdag kl. 8.00-14.00
    • Fredag 8.00-12.00
  • Oplys navn på den afdeling, der har sendt dig et indkaldelsesbrev.  
  • Ring senest dagen før, du skal afsted og tidligst 14 dage før.

Der bliver ikke automatisk bestilt kørsel hjem

Kørsel til hospitalet giver ikke automatisk ret til kørsel hjem. Det afhænger af, om hospitalspersonalet vurderer, at du helbredsmæssigt kan tage bussen eller toget.

Vær opmærksom på

Kørselskontoret vurderer nødvendigheden af din kørsel hver gang

Kørselskontoret skal vurdere nødvendigheden af hver enkelt kørsel ved hver bestilling. Derfor stiller vi de samme spørgsmål hver gang – også selvom du er blevet kørt tidligere.

Afbestil kørsel, hvis du ikke har brug for den

Hvis du alligevel ikke får brug for kørsel, skal du huske at afbestille den i god tid ved at ringe til 7023 6248. Bemærk, at vi optager alle opkald til Kørselskontoret.

Du bør regne med ekstra ventetid

Vi gør vores bedste for at planlægge kørslen. Alligevel må du regne med ventetid både før og efter behandlingen.

Der skal flere passagerer med samme bil

Vær forberedt på, at andre passagerer skal med i bilen – både ud og hjem. Derfor kan køreturen blive forlænget.

Du kan ikke altid få en ledsager med i kørslen

Hvis du er under 18 år, dement, hørehæmmet, svagtseende, kørestolsbruger eller skal til en svær samtale, kan du få en ledsager med. Vær opmærksom på, at din ledsager ikke bliver kørt hjem igen, hvis du bliver indlagt.

Din data

Kørsel i form af siddende patienttransport varetages i Region Midtjylland af leverandøren 'Midttrafik', og det er derfor dem, der behandler din data om kørsel.

Se privatlivspolitik for Midttrafik

Tegnefilm: Et par ting, der er værd at vide om kørselsordningen

Gå ind på adressen øverst på siden for at se videoen.

Sådan foregår kørslen

1. Vi henter dig derhjemme

Hvis du på grund af dit helbred ikke kan rejse med bus eller tog, kan du i nogle tilfælde blive kørt til det nærmeste hospital, der kan tilbyde dig behandling. Vi henter dig derhjemme.

2. Vi planlægger ruten

Vi planlægger opsamlingsruterne, så det giver mindst mulig ventetid for alle. Det kan godt blive en lang tur alligevel. Ind- og udstigninger tager noget tid, fordi vi tager ekstra hensyn til passagererne.

3. Vi sørger for, at du kommer helt ind på afdelingen

Er du dårligt gående, kan chaufføren hjælpe dig helt ind på afdelingen på hospitalet. Når du ankommer til den relevante afdeling, overtager hospitalets personale.

4. Vi kører dig hjem igen

Hvis du også har brug for kørsel hjem fra hospitalet, bestiller personalet kørsel til dig, når du er færdig med din aftale.

Kontakt Kørselskontoret

Telefon

Telefon: 7023 6248

Bestilling af patienttransport

Man - torsdag: Kl. 8.00-14.00

Fredag: Kl. 8.00-12.00

Spørgsmål vedrørende kørselsgodtgørelse

Mandag til fredag: Kl. 10.00-12.00

Hvis du ringer til os, skal du være opmærksom på, at samtalen bliver optaget.

Adresse

Kørselskontoret
Lægårdvej 10 R, 6. sal
7500 Holstebro

Mail

Kontakt med sikker mail

Hvis du sender personlige oplysninger som fx dit personnummer via almindelig mail, er oplysningerne ikke sikre. Send derfor via nedenstående link.

Skriv en sikker mail til os her. (Kræver MitID).

Kontakt med almindelig mail

Hvis du ikke har brug for at sende personlige oplysninger kan du skrive til:

Patienttransport og tilskud inden for Region Midtjylland: prakoe@rm.dk

Patienttransport og tilskud uden for Region Midtjylland: kkaarhus@ph.rm.dk

Patienttransport og ophold i udlandet: kkaarhus@ph.rm.dk